Instytucje kultury a wyzwania epoki cyfrowej
Dodano: 14.02.2012Eksperci ostrzegają w raporcie przed skutkami przedawniania się analogowych taśm 35 mm na skutek ich eksploatacji. Przewiduje się, że większość materiałów wyprodukowanych 120 lat temu, czyli w okresie poprzedzającym obecną „rewolucję cyfrową”, nie przetrwa z powodu braku szerokiego do nich dostępu. A te zrealizowane w wersji cyfrowej przestaną istnieć w ciągu 5 – 10 lat od ich produkcji. W celu uniknięcia niebezpieczeństwa całkowitej utraty filmów zrealizowanych zarówno na starych – analogowych, jak i najnowocześniejszych – cyfrowych nośnikach, autorzy raportu przewidują wspólne (międzynarodowe) działania – wprowadzenie nowych norm, rozpowszechnianie najlepszych praktyk czy opracowanie adekwatnych programów szkolenia zawodowego:
- opracowanie i wdrożenie planu wysokiej jakości cyfryzacji analogowych zbiorów filmowych przechowywanych w archiwach
- należne wspieranie konserwacji analogowych zbiorów filmowych przechowywanych w archiwach
- ustalenie i egzekwowanie ram prawnych normujących właściwe przechowywanie europejskich materiałów filmowych w celu zapewnienia im długotrwałej ochrony
- wdrożenia polityki zachęcającej do dobrowolnego przekazywania materiałów filmowych nie podlegających prawu depozytu
- właściwe wspieranie instytucji filmowych (archiwów) w zdobywaniu najnowocześniejszej technologii cyfrowej
Analiza korzyści płynących z proponowanych rozwiązań dowodzi, że, wziąwszy pod uwagę kulturalną i ekonomiczną wartość europejskiego kina, działania te będą miały trwały skutek. A oto dowody:
- długoterminowe przechowywanie rocznej produkcji kina europejskiego (biorąc pod uwagę średnio 1200 filmów fabularnych oraz 1400 filmów krótkometrażowych) będzie kosztowało w roku 2015 zaledwie 5 mln euro
- koszty digitalizacji całych zbiorów europejskich archiwów filmowych (1 milion godzin) szacuje się na 1 mld euro, czyli zaledwie 36% środków, które obecnie państwa członkowskie przekazują na cele wspierania rocznej produkcji filmowej
- 140 mln euro to roczny koszt długotrwałej ochrony europejskiego dziedzictwa filmowego po cyfryzacji
W raporcie wykorzystano kadry z filmu ”Pan Tadeusz” (okładka), objętego programem: „Konserwacja i digitalizacja przedwojennych filmów fabularnych w Filmotece Narodowej w Warszawie”.
Ten wpis został opublikowany 14.02.2012 o 16:24 i jest zaszufladkowany do kategorii Aktualności, Świat, Technologia cyfrowa, Teoria.