Le Giornate del Cinema Muto 2012

Dodano: 15.10.2012

Jak co roku w październiku, w małym miasteczku na północy Włoch odbył się Le Giornate del Cinema Muto - jedno z najważniejszych wydarzeń związanych z najstarszymi zabytkami kina. Tygodniowy festiwal poświęcony jedynie filmom niemym zyskał ogromne uznanie nie tylko ze względu na szacowny staż – w tym roku odbyła się 31 edycja festiwalu – ale także ze względu na wyjątkową atmosferę jaka towarzyszy każdej projekcji, zamieniając je każdorazowo w święto kina.

W tym roku festiwal skupiał się na kilku wątkach. Pierwszym z nich była duża retrospektywa filmów stworzonych na podstawie prozy Charlesa Dickensa, w tym świetny OLIVER TWIST (Frank Lloyd, 1922) z Jackie Coogan i Edouard Trebaol.

 

Drugim retrospektywa zapomnianych filmów z radziecką aktorką Anną Sten m.in.

- DEVUSHKA S KOROBKOI/ The Girl with the Hatbox
(Mezhrabpom-Rus, ZSSR 1927, Boris Barnet)
- ZEMLYA V PLENU (The Yellow Ticket)  (Mezhrabpom-Rus, ZSSR 1928 Fedor Otsep)
- PROVOKATOR  (VUFKU, Yalta, ZSSR 1927, Viktor Turin)
- MOY SYN / My Son (Sovkino, Leningrad, ZSSR 1928, Yevgenii Chervyakov

Kolejne panele filmowe były poświęcone przedwojennej niemieckiej animacji w tym:

- KHASANA, DAS TEMPELMÄDCHEN 1923
- FISCHER OLAS TIEFSEEABENTEUER 1929
- DER KAISER DER SAHARA 1921
- DIE ZAUBERFLASCHE 1918
- DIE BARCAROLE 1924
- DER BÖSE TRAUM 1928
- DIE BREMER STADTMUSIKANTEN 1926
- JORINDE UND JORINGEL 1920.

Nie zabrakło również filmów odrestaurowanych i niedawno odkrytych:

- jedne z nastarszych francuskich zabytków filmowych, krótkie sceny z PHONO-CINÉMA-THÉÂTRE (Paul Decauville, 1900), w tym odrestaurowane obrazy z dźwiękiem pochodzącym ze szczęśliwie  zachowanych do dzisiaj wałków Edisona, wykonanych z masy woskopodobnej.
- DE BERTHA [The “Bertha”] (Maatschappij voor Artistieke
Cinematografie Haarlem, 1913; Louis H. Chrispijn)
- A COUPLE OF DOWN AND OUTS
(G.B. Samuelson, Napoleon Films, 1923; Walter Summers)
- FAMILIENTAG IM HAUSE PRELLSTEIN
(Herrnfeld-Film/Rex-Film per/for Ufa, 1927; Hans Steinhoff)
- THE GOOSE WOMAN (Universal-Jewel, 1925; Clarence Brown)
- IDILLIO INFRANTO (1933; Nello Mauri)
- JENSEITS DER STRAßE. EINE TRAGÖDIE DES ALLTAGS (1929; Leo Mittler)
- THE SPANISH DANCER (Famous Players-Lasky, 1923;  Herbert Brenon) z Polą Negri
- GLI SPAZZACAMINI DELLA VAL D’AOSTA (1914; U. Paradisi)
- THE UNWANTED (Napoleon Films, 1924; Walter Summers)
- THE VIKING (Technicolor Motion Picture Corp., dist: MGM, 1928; R. W. Neill)

O innych fantastycznych  zabytkowych obrazach i jak się okazało również dźwiekach możecie przeczytać w katalogu festiwalu.

Katalog festiwalu Le Giornate del Cinema Muto jest dostepny tutaj.

Zapraszamy do lektury.

Tagi: , , , , ,

Ten wpis został opublikowany 15.10.2012 o 14:47 i jest zaszufladkowany do kategorii Historia techniki filmowej, Konserwacja/Restauracja, Świat.