Rok 1863 – kolory
Dodano: 09.08.2013Dziś będzie dużo obrazków Napiszemy kilka słów o kolorach w filmie Rok 1863. Jak większość filmów niemych jest to film wirażowany. W obu zachowanych kopiach kolory dość znacznie różnią się między sobą.
Oto wszystkie kolory wirażu użyte w oryginalnej wersji:
Jak widzicie kolorów nie było dużo. Były jednak stosowane bardzo konsekwentnie w zależności od scenerii: sceny mające miejsce w ciągu dnia miały kolor ugrowy, sceny nocne były szmaragdowe, sekwencja rewizji u Salomei, czyli moment o szczególnym napięciu dramatycznym zabarwiony był na pomarańczowo, wszystkie plansze były seledynowe.
Zupełnie inaczej sprawa wygląda w nowszej wersji filmu: tu kolorów jest dużo więcej i są dużo jaskrawsze. Na pierwszy rzut oka może się to wydawać bardziej urozmaicone i atrakcyjniejsze, jednak po przeanalizowaniu użycia tych kolorów sprawia to wrażenie strasznego nieładu i braku konsekwencji. Oto kolory z nowszej wersji:
Także kolory plansz dialogowych i narracyjnych stosowane są nieco chaotycznie:
W nowszej wersji filmu na kilku planszach połączono różne metody barwienia. Taśma zabarwiona jest na jaskraworóżowy kolor, dodatkowo z jednej strony jest pokryta granatowym barwnikiem. Kiedy patrzy się na nią gołym okiem, każda jej strona ma inny kolor:
W świetle przechodzącym (czyli tak, jak byłoby to widać, gdyby założyć taśmę na projektor) oba kolory łączą się w ciekawy niebieski kolor.
Od strony podłoża taśma wygląda na kolor brunatny – to efekt nałożenia granatowego barwnika. Jeśli spojrzeć na taśmę od boku, na krawędzi widać jej właściwy kolor: różowy.
A oto jak to samo miejsce wygląda z obu stron w świetle odbitym i przechodzącym. Różowa plama na krawędzi to ubytek granatowego barwnika. W tym miejscu widać na jaki kolor zostało zabarwione podłoże, czyli sama taśma filmowa:
Ten wpis został opublikowany 09.08.2013 o 05:41 i jest zaszufladkowany do kategorii Historia techniki filmowej.